svētdiena, 2011. gada 21. augusts

Sālītas sēnes

Vakar beidzot tiku mežā! Ak kas sēņu, ak kas par priekiem. Acis zibēja uz visām pusēm un pat īsti nezināju, kur skriet, kur grābt. Un lai arī mežā pavadījām vairāks stundas, tomēr likās, ka par maz. Jo mežā taču vēl tik daudz sēņu!! Nu kā atstāsi!! Manā grozā saripoja bērzlapes, gailenes un čigānenes. Šodien stīvas visas maliņas.
Berzlapes, bērzlapītes bija mans mērķis. Pagājušo gadu es sekojot mammas norādījumiem novārīju un sasālīju. Gala rezultātā ļoti ātri noēdās, jo sālītas sēnes kā radītas dienām, kad nezinukogatavot, mājāsnekānav. No sālītām bērzlapēm var pagatavot sēņu plācenīšus , mērci, sacepumu. Tās ir tikai dažas recepte no daudzām citām, kurām, man, vienkārši nepietika sēņu. Tad nu vakar piedurknes atrotījusi, metos sēņu mazgāšanā, tīrīšanā un gatavošanā!
Tātad, mums vajadzēs:
sēnes
sāls

Sālīt var ne tikai bērzlapes, bet arī citas rudens sēnes. Taču es dodu priekšroku bērzlapēm.
Sāls daudzums ir atkarīgs no sēņu daudzumu. Uz vienu 1kg sēņu nepieciešams 60gr. sāls jebšu 3 ēdamkarotes.
Sākumā jātiek galā ar sēņu tīrīšanu. Sēnes liek ūdenī un ar nazi novelk krāsaino plēvīti. Atceros, ka mamma bēnībā tā nedarīja, taču tad sēnes ir baigi glumās. Es dodu priekšroku notīrītām un smuki baltām sēnītēm.





Notīrītās sēnes liekam kaltā iekšā. Kad visas sēnes notīrītas, pielejam ūdeni. Tā lai sēnes nosedz. Jāņem vērā, ka sēnes peldēs pa virsu, tapēc jāpiespiež lai noteiktu ūdens daudzumu katlā.



Pēc tam kaltu liek vārīties. Kad sēnes sākušās vārīties(ūdens sāk vārīties) uzņem laiku - 20minūtes. Tik ilgi jāvāra bērzlapes. Mans novērojums, ka sākot vārīties parādās putas, taču putas pazūd kad bērzlapes gatavas un tas ir apmēram pēc 20-25 minūtēm.


Kad sēnes gatavas, tās ceļ laukā no karstā ūdens un liek traukā ar aukstu ūdeni atdzesēties. Apmēram kādu stundu lai mērcējas.


Kad sēnes atdzisušas, nokāš un nu var ķerties pie sālīšanas. Citi pie sālīšanas liek klāt ķiploku, kādu dilli vai citas garšvielas. Taču es izmantoju tikai sāli un neko vairāk.
Nokāstās sēnes liekam bļodā, pieberam sāli. Tātad, uz 1kg sēnes liek 60gr. vārāmo sāli jebšu 3 ēdamkarotes un kārtīgi samaisa. Man bija apmēram pusotrs kilograms sēņu, liku 5 ēdamkarotes sāli.




Sagatvo trauku kurā uzglabās sēnes(man bija 3l burka), beram iekšā, kārtīgi piespiežam. Pārlejam pāri ar bļodā atlikušo sālsšķīdumu un liekam vēsā vietā glabāties. Manā gadījumā - ledusskapī.


Nu lūk, nākošo porciju ar bērzlapēm, droši var likt klāt, kamēr bruka pilna. Tagad tik jāgaida ziema! oi nē, vēl sēnēs jābrauc!

24 komentāri:

  1. šitā laiakam tikai Rīdzinieki dara:D nu pas kaidrojiet man nu nafig mizojat to sēni???!!! ja pēc tam vārtat? Visu labumu aimetat prom-tā miza vārot pazudīs, bet vismaz vērtīgās vielas nezaudēs

    AtbildētDzēst
  2. Nu ne tikai Rīdzinieki. Dažs labs no Laukiem, tieši tapēc bērzlapes nelasa, jo jāmizo! Man laikam bērnības trauma mazgājot sēnes no pielipušajām lapām, skujām un citiem meža brīnumiem. Tapēc, man personīgi, vieglāk nomizot :D Taču katrs dara pēc saviem ieskatiem.

    AtbildētDzēst
  3. Te jau par ieskatiem nav runa, jo sēne pati par sevi gardāka un vērtīgāka ar mizu vārot un atšķirība ir darba apjomā, jo kad izvāra jau tās mizas nav tikai noskalot kārtīgi vajag tad nebūs aplipušas ar lapām un skujām.

    AtbildētDzēst
  4. Jāvāra ar visām aplipušajām skujām un lapām un pēc tam jāskalo?? Vārītas? Es pareizi saprotu???

    AtbildētDzēst
  5. Vajag trakāk aplipušās drusku notīrīt, bet jā, pareizi sapratāt, lielums jau ar putām uznāk uz augšu un var nosmelt un izvārītas atdzesētas tik noskalot vajag.

    AtbildētDzēst
  6. Man izklausās dikti sarežģīti :D Bet nu jāmapmēģina šādi.
    Paldies par viedokli :)

    AtbildētDzēst
  7. Man atkal Jūsu taktika liekas pārāk laikietilpīga :Dpaldies arī Jums

    AtbildētDzēst
  8. Es tikai tagad pati pie sēņu apstrādes pieķeros, bet no bērnības atceros, ka bērzlapēm vienmēr ir nedaudz vilkta tā miziņa nost. Tieši tāpēc tā tīrīšana riebjas. Visas citas sēnes vē tā, bet bērzlapes... kaut nu spētu tām mežā paiet garām :D Sēņot man tā patīk un tad liekas - jo pilnāks grozs jo labāk, bet kad atnāku mājās, tad pati sevi nolamāju, ka darbu tik esmu sev atnesusi :D Nezinu, kā šogad būs, bet līdz šim es sēnes neēdu, jo negaršoja. Šogad garšošu un redzēs kā būs.

    Vai tā miza tiešām nonāks nost vārot? Laikam pāris sēnes būs mazā katliņā jāpavāra, lai redzētu, kas notiks.

    AtbildētDzēst
  9. Un jā - paldies par izsmeļošo aprakstu. Nākamo sēņu grozu sālu! Tad jau arī uzrakstīšu, kā man ir sanācis.

    AtbildētDzēst
  10. :D cik smieklīgi man tieši par bērzlapēm labākās atmiņas kā ome uz plīts lielajā katlābizvārīja, tad noskaloja un blakus katlam saucamajos /podiņos/,jeb mazajās bērzlapītēs iebēra sāli un tiem iznāca melna sula mmm cik gardi, bet nu jā tehnika katram sava, bet par mizu vilkšanu vēl pieminot mana tante pat priekš karbonādēm nevelk nost(viņa pilnīgs eko cilvēks) uzskata, ka tā tik īstā garša jūtama un godīgi pat pirmo reiz garšojot karbonādes, kurām tā miza nav vilkta nost nepateicu ka tās ir nemizotas...

    AtbildētDzēst
  11. Pierādās, cik cilvēku, tik viedokļu :D Bet tas nav nekas slikts ;) Tākā man sēņu karbonādes ne visai, tad es tiešām nezinu, vai tām velk nost mizu vai ne.

    AtbildētDzēst
  12. Es ar nevelku mizu nost, vienīgi tikai vilnīšiem. Iztīru noskaloju un tad vārot noņemu putas kopā ar palikušiem netītumiem. Man patīk kad burciņā ir krāsainas sēnes, lai redzu, kura cūcene, kurš vilnītis utt :D Bet katram jau sava gaume ;)

    AtbildētDzēst
  13. Milzīgi gara muldēšna par elementārām lietām

    AtbildētDzēst
  14. Paldies par ieteikumu sālīšanai, pameģināšu arī tā, tikai sāls 3 ĒK un sēnes. Bet par to tīrīšanu, mana vecmamma ar tāpat darīja jau-sālāmām sēnēm tik lieko netīrumu nobrauka un pārskata, vai kāda ar tārpučiem nav ieklīdusi,bekām izņem spilventiņus, tad visu lielā katlā iekšā un izvārītām aukstā ūdenī iemērktām visi atlikušie gruži paši nost nonāk.Vienīgās, kam velkam mizu nost ir parastās sviestbekas.Reiz pamēģināju vārīt ar visus mizu-tā tiešām bija grūti sakošļājama un negarda.Bērzlapju karbonādēm novelku tik to mizas daļu, kas pati viegli nāk nost, vēršmēleņu karbonādēm nokasu adatiņas, čigānēnu karbonādēm nedaru neko-pēdējās ir pašas pateicīgākās karbonādēm, un gardas ļoti.
    Maruta

    AtbildētDzēst
  15. :DDD auuuu...sory, bija domāts "Čigāneņu"

    AtbildētDzēst
  16. nav nekā no sēnēm gardāka priekš manis kā sālīti podiņi, nu bet, protams, ar visu mizu, jo tad tiešām, mizu noņemot zūd laba daļa patiesās garšas. autore ir tīrīgs cilvēks un šādi atrisina, jo patiešām tīrīt sēnes ir gaužām nejauks darbs un nedod Dievs, būs kāds krikumiņš palicis un nošņirkstēs starp zobiem ēdot, nu tad var visu bļodu pret sienu sviest aiz dusmām ...
    ka Tu visu gadu gaidi, kad beidzot būs, nu tagad beidzot ir, labas, netārpainas, skaistas, nu vienkārši mmmm, bet tad pie kartupelīšiem ar sviestu pieliekot sēnes vai sēņu mērci ar sīpoliem un saldo krējumu šņirkst sarp zobiem, nu nē

    bet ........

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Kas tad tev tur tāds briesmīgs šņirkst starp tiem zobiem?tās pašas novarītās lv skujas vai smiltis:D

      Dzēst
  17. mana omīte no bērzlapītēm mizu nevilka nost, bet gan kārtīgi tīrīja ar nazi un mazgāja un sālīja arī tikai ar sāli
    ziemā, kad izvilka sēņu burciņu, tad izbēra sēnes uz koka dēlīša tāda paliela un paņēma mazo kaplīti, tāds S formas, ja no apakšas skatās. sakaplēja un taisīja mērci ar sīpoliem un krējumu, plus vēl nočurkstināja mazos gabaliņos cūkgaļu un lika to arī klāt. to mūžā neaizmirsīšu un iespējams tāpēc tās man ir palikušas par mīļākajām sēnēm

    bet ....

    AtbildētDzēst
  18. bet vai zināt, kādu es atradu super ātru risinājumu sēņu tīrīšanai ?
    nu tā negribās tās smiltis ēst starp zobiem, ka beidzot bija ideja !! es paņēmu nopirku zobu birstīti, sēnes pirms tīrīšanas paturu ūdenī, lai atmiekšķējas tas, kam jānāk nost un tad zem vājas ūdens strūklas turot sēni ar zobu birstīti nomazgāju nost visus štruntiņus un tas ir tik varen ātri, ka pat varu teikt- šobrīd sēņu tīrīšana sagāda pat ko tādu kā nelielu prieciņu :)
    viss noskalojas ātri, ja iepriekš viegli papucē to sēnīti ar zobbirstīti, protams, turot sēni visu laiku zem krāna ūdens ...
    veiksmi visiem, kas mēģinās un lai iet labumā !! :)

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Ja vēlies skaistas baltas bērzlapes, tad tās ir jaliek verdošā ūdenī. Kategoriski nebērt!!!

      Dzēst
  19. Prieks,ka diskusija turpinās arī šogad.Vai var sālīt arī baravikas ?Līdz šim esmu cepusi un marinējusi, jo domāju, ka sālāmās ir tikai rudens sēnes- bērzlapes, vilnīši, cūcenes utt.Bet baravikas ?

    AtbildētDzēst
    Atbildes
    1. Mēs baravikas kaltējam sagrieztas šķēlītēs,ziemā pieliek zupai vai mērcei.Tas tik ir aroms.

      Dzēst
  20. Sālītas baravikas ļoti garšīgas, tikai ar noteikumu ka tās ir nelielas,jaunas.

    AtbildētDzēst
  21. Štrunts par sēnēnēm, bet tas "jebšu"... Tā arī nesapratu las ar to sāli..


    AtbildētDzēst