svētdiena, 2011. gada 21. augusts

Cirtainās čigānenes ziemai

Kā jau iepriekš ziņoju, vakar biju mežā. Grozā saripoja bērzlapes, gailenes un čigānenes! Mežā, kurā biju es, izskatijās, ka konkurence ir tikai uz gailenēm. Bērzlapes un čigānenes neviens neaiztiek. Forši! Man vairāk tiekas.
Taču to es esmu novērojusi, ka daudzi neizmanto čigānenes. Un velti! Jo sēne ir ļoti pateicīga, nav baigā krāmēšanās ar tās tīrīšanu un nav jāvara, bet tāpat kā gailene un bekveidīgās, uzreiz liekama uz pannas un cepjama. Ja māc šaubas!
Tad nu vakar salasīju diezgan daudz čigānenes. Sākumā ņēmu visas pēc kārtas, beigās jau tomēr sāku veikt izlasi. ņēmu tikai mazās, smukās, spriganās! Sacepu un sasldēju, lai ziemā gatavotu mērci!

Tātad, mums vajadzēs:
Cirtainās čigānenes
sāli
taukvielas(speķi vai sviestu)

Lūk, vēlreiz kādas izskatās čigānenes




Sēņu tīrīšana ir ļoti pateiīga. Jānoskalo zem ūdens un jānotīra "bruncītis". Tas arī viss.


Pēc tam sēnes sagriež sev vēlamajā lielumā. Sagriež arī kādu speķa šķēli, ja neizmanto sviestu. Liek katlā un karsē līdz lielākā daļa šķidruma ir iztvaikojis. Man tas prasīja apmēram 40-50minūtes.




Sēnēm pievienoju arī nedaudz sāli. Ja paradzētas saldēšanai, atdzesēju, saliku saldēšanai paredzētajos maisiņos un saldētavā iekšā. Var karstas likt burkās un tā uzglabāt. Bet var arī uzreiz gatavot mērci.

Sēnēm ir tāda skābens aromāts. Kas sākumā izsauc manāmas šaubas, bet pagaršojot viss ok. Ja nekad neesat lasījis čigānenes, labāk pirms lasīšanas, kaut kur iepriekš nogaršot un secināt, vai maz garšo. Kā arī, ja māc šaubas par  salasīto čigānenes autentiskumu, labāk labāk pārliecināties pie zinošiem cilvēkiem Dabas muzejā.
Šādi čigānenes gatavo mana mamma, esmu ēdusi, dzīva palikusi ( he he ).

1 komentārs:

  1. Paldied es ari priecajos par vinam manas meitas senu horoskops ir cirtaina ciganene

    AtbildētDzēst